Kymmenen ohjetta lasten myönteisten urheilukokemusten luomiseen

11.9.2018

Laajan kirjallisuuskatsauksen pohjalta iCoachKids- hankkeen asiantuntijaryhmä on luonut kymmenen ohjeen lupauksen myönteisten urheilukokemusten tuottamiseen lapsille. Ohjeet on suunnattu sekä lasten parissa toimiville henkilöille että organisaatioille.

Hankkeen sivut: https://www.icoachkids.eu/
Suomenkielinen lähde: Valmentaja-lehti 3/2018 Sari Tuunainen https://www.suomenvalmentajat.fi/

Näiden ohjeiden tulee ohjata kaikkien aikuisten toimintaa seurassamme.


Lasten valmentajana lupaan olla…


1. Lapsilähtöinen

Pidän aina mielessä lasten kiinnostuksen kohteet ja kuuntelen heitä. Kyse on siitä, mitä lapset haluavat ja tarvitsevat, ei siitä mitä aikuiset.

2. Kokonaisvaltainen

Kehitän lapsia ensisijaisesti ihmisinä, ei vain urheilijoina. Tavoittelen psykososiaalisten taitojen ja pystyvyyden kehittämistä siinä missä fyysisten ominaisuuksienkin.

3. Mukaan ottava

Otan mukaan huomioon kaiken tasoiset niin kykyjen kuin motivaationkin osalta. Samanlainen valmennus ei sovi kaikille. Tutustun lapsiin ja uskallan valmentaa heitä yksilöllisesti.

4. Hauskuutta ja turvaa järjestävä

Lapset haluavat pitää hauskaa ja oppiakseen heillä täytyy olla turvallinen olo. Rakennan myönteisiä ihmissuhteita sekä hauskan ja välittävän ilmapiirin, jotka mahdollistavat lasten viihtymisen ja tuovat heidät aina harjoituksiin.


5. Urheilulliseen elämäntapaan kasvattava

Vain pieni osa lapsista haluaa ja etenee huippu-urheilijaksi, mutta kaikilla on mahdollista kasvaa urheilulliseen elämäntapaan. Tämän arvokkaan perinnön haluan valmentajana antaa kaikille valmennettavilleni.

6. Monipuolisuuden opettaja

En ylikorosta lajitaitoja, vaan annan mahdollisuuden monipuoliseen oppimiseen. Lapselle on tärkeää saada vahva pohja sekä motorisille taidoille että urheilun taktiselle ymmärrykselle yli lajirajojen.

7. Vanhemmat huomioon ottava

Vanhemmat eivät ole vihollisia, vaan tärkeimpiä mahdollistajia. He haluavat lasten parasta, kuten minäkin. Kumppanuus on avainsana vanhempien kanssa toimimiseen. En voi tietää, mitä vanhemmilla on tarjota toimintaan, ellen keskustele heidän kanssaan.

8. Pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen

Vien lapset oppimismatkalle. Matkan päässä on hyvin mietitty määränpää ja matkan varrella lyhyen, keskimatkan ja pitkän tähtäimen tavoitteita. Hyvät suunnitelmat johdattavat matkalla eteenpäin, eikä harjoitteita ”vedetä hatusta”. Suunnittelun laiminlyönti on sama kuin suunnittelisi epäonnistuvansa.

9. Vaihtelun kautta opettava

Oppiminen on monitahoinen prosessi, eikä se tapahdu hetkessä. Käytän monipuolisesti valmennus- ja opetusmenetelmiä, jotta kaikki urheilijat oppivat ja erilaisten taitojen oppiminen mahdollistuu. Erilaiset menetelmät täydentävät toisiaan ja auttavat pääsemään haluttuihin tuloksiin.

10. Sopivasti kilpailullinen

Kilpailemisessa ei ole mitään väärää, kun se palvelee lapsen kehitystä. Rakennan kilpailut ja ilmapiirin niiden ympärillä lasten tarpeet huomioiden. Näin kilpailut ovat hauskoja ja samalla loistavia motivaattoreita. Voittaminen hinnalla millä hyvänsä -asenne ei kuulu toimintaani.